Loading

© Photo: Courtesy (c)Andreas Sahl Andersen

Solutions & Strategies ist eine Kooperationsreihe mit der Universität für angewandte Kunst und der Akademie der bildenden Künste. Die Projekte begannen zum Teil bereits im Wintersemester 2023 und werden während des Biennale Zeitraums umgesetzt. Studierende, Professor*innen und Alumnis der teilnehmenden Klassen haben in dieser Zeit die Möglichkeit, eigene Projekte zu realisieren.

Zwischenwurzeln

Akademie der bildenden Künste Wien, Fachbereich Kunst und Intervention

Projektleitung: Judith Huemer, Tobias Pilz

Die Studierenden des Fachbereichs Art and Intervention/Environment an der Akademie der bildenden Künste Wien drangen 2023 tief ins Gesäuse/Steiermark vor. Eine intensive und monatelange Auseinandersetzung mit der Region an sich, mit Ökologie, Klimawandel, Monokulturen, nachhaltigen und zukunftsweisenden Alternativen und Entwicklungen folgten, sichtbar gemacht in einer Ausstellung im Forstmuseum Silvanum. Im Rahmen der Klima Biennale Wien verschiebt sich der Fokus für die Studierenden nun vom Gebirgstal in das städtische Brachland des Nordwestbahnhofs. Ihre künstlerische Arbeit bekommt damit einen neuen Kontext in Hinblick auf Architektur und Öffentlichkeit sowie in Bezug auf die Spezifika des Klimawandels im urbanen Raum.

Raumfüller (c) Helene Payrhuber and Albert Frühstück

Helene Payrhuber, Albert Frühstück

Raumfüller ist ein Wesen/Organismus aus Plastikmüll, das regelmäßig und unangekündigt auf der Bühne der Klima Biennale auftaucht. Die Besucher werden der Kreatur unerwartet begegnen und können beobachten, wie sie den Raum erkundet und versucht, einen Lebensraum zu finden. Diese sich bewegende Kreatur könnte als Maskottchen der Veranstaltung gesehen werden, aber dennoch ist ihr Verhalten nicht nur maskottchenhaft. Die Arbeit hat neben ihrem kritischen Fokus auch eine humorvolle und spielerische Ebene, da dies etwas ist, das im allgemeinen Diskurs über den Klimawandel fehlt.

Fridge#III (c) Andreas Sahl Andersen

Andreas Sahl Andersen

Auf einer kleinen Waldbodenfläche wächst ein Fichtensprössling zwischen Moosen und anderen kleinen Pflanzen. Der Wald wird von Borkenkäfern angegriffen, die die weiche Unterrinde der ausgewachsenen Fichten fressen, und aus den offenen Wunden an den Stämmen blutet Harz. Die Käfer gab es schon immer, aber die Monokulturen der Produktionswälder in Verbindung mit dem Klimawandel haben dazu geführt, dass sie gedeihen und sich rasch ausbreiten. Die Fichte wird aus ihrem Lebensraum entführt und in einen Kühlschrank gepflanzt. Hier ist das Klima kühl und stabil, und das Vollspektrumlicht nährt die jungen Nadeln.

trans-concreto/sub-concreto (c) Jakob Bartmann

Jacob Bartmann

Jacob BartmannTitel: trans-concreto/sub-concreto

Wiener Ton von einer Baustelle

Ein Beton-misch-Lkw übersetzt in lokalen Ton von einer Baustelle am Elterleinplatz in Wien.Die aus ungebranntem Ton gebaute Skulptur wird sich durch Witterungseinflüsse, im Besonderen durch Regen, im Laufe der Ausstellung selbstständig recyceln.

seal the deal (c) Theo Bartenberger

Theo Bartenberger

Österreich, einer der waldreichsten Staaten Europas, ist gleichzeitig Europameister im Versiegeln von Natur. Täglich wird tonnenweise Beton verschüttet, welcher den natürlichen Boden zerstört. Die Landschaft, wie wir sie kennen, verschwindet, der Boden wird verschlossen und kann sich über Jahrhunderte nicht mehr erholen.
Betonabgüsse im Format klassischer Waschbetonplatten halten Ausschnitte der schwindenden Natur fest. Im Quadrat arrangiert, erweitert eine zehnte Platte die geschlossene Form, welche auf das fortlaufende Probleme der Bodenversiegelung verweist.

So Young Park, Sunggu Hong

Würden wir es als Zufall bezeichnen, dass es in unserem täglichen Leben, in unserer Umgebung, in der Natur und im Universum so viele Kreise zu beobachten gibt? Verschiedene Formen und Größen von Kreisen mit verschiedenen Geschichten. Wahrscheinlich sind einige von ihnen miteinander verwandt.

Ich stehe auf den Jahresringen eines gefällten Baumes und denke über andere Kreise nach, die wir noch nicht gefunden haben. Vielleicht gibt es noch mehr Verbindungen zwischen ihnen, die auch mit "uns" und "Geschichten" zu tun haben, die wir haben und über die wir sprechen müssen.

chumbaba (c) Luis Penn

Luis Penn

Chumbaba ist eine Audio-Installation, die in drei verschiedene Geräuschkulissen unterteilt ist. Mit einem dokumentarischen Ansatz erzählt sie von verschiedenen Klangkörpern eines Waldes. Der gewohnten Akustik steht die der Rodung des Waldes gegenüber. Verschiedene Studien haben gezeigt, dass sich die Geräuschkulisse eines Waldes nach der Abholzung verändert, insbesondere der große Anteil der Vogelstimmen, deren natürlicher Lebensraum verschwindet.

Hanne Jannasch mit Regina Menke

o. T. [Schonhaltungen …]

The format of the poster, which usually addresses an outside world with clear messages, is here provided with a motif initially associated with domesticity. The ornamental flower points to a specific cultural relationship between humans and plants, in which care is inscribed on the one hand and domestication and appropriation on the other. The digitalization of the motif points to a continuing destruction of established practices (such as watering flowers).

Gwiyeon Han. Eternal dandelion

It is my pleasure to see dandelion seeds appearing and disappearing quickly.
Dandelion is a ruderal species.
It is one of the first weeds to colonize disturbed land.
Dandelions are seen as weak, but the truth is that they will probably never be eradicated.
They are renewable plants that reproduce and grow naturally. This means that dandelions use the environment in an environmentally friendly way.
I was fascinated by these fragile but strong beings.
This work began with the question of how to capture dandelion seeds. Through my work, I hope to share my joy with people, so that they can discover these small, great rulers of nature.

T.A.R. – Temporary Autonomous Region

Akademie der bildenden Künste Wien in Kooperation mit dem FUTURAMA LAB

Projektleitung: Rainer Prohaska

T.A.R. ist eine Intervention, die am Gelände des Nordwestbahnhofs auf der begrünten Insel im Rahmen der KLIMA BIENNALE WIEN stattfindet. Eine ökologische Transformation erfordert die kunstvolle Schaffung alternativer Welten als Fluchtzonen aus der herrschenden, ökologisch katastrophalen Ordnung. Das FUTURAMA LAB baut einen experimentellen autonomen Lebensraum, der nicht nur den menschlichen Besucher*innen, sondern auch andere diversen Stadt-Bewohner*innen gewidmet ist. Ein Ort, in dem sich neue Werte, Rechte und Prioritäten entfalten können, aber auch ein Ruheraum für Festivalbesucher*innen, was für die Rolle einer "T.A.R." essentiell ist.

Begleitet wird diese reale Intervention von einem Diskursprogramm, bei dem die praktisch vorgelebten Konzepte theoretisch reflektiert und weitergedacht werden.

TAR In The Woods (c) Rainer Prohaska

Compost Care – Moving, Writing, (Deep) Listening, Soundmaking

Universität für angewandte Kunst Wien, Klasse für Alle, Compost Group

Projektleitung: Andrea Lumplecker

Compost Group: Vik Bayer, Camille Belmin, Yeonwoo Chang, Paul Ebhart, Kristina Feldhammer, Victoria Ferreri, Joanna Gruntkowska, Michael Haag, Pauline Hosse-Hartmann, Ivie Isibor, Karin Lang, Aki Lee, Andrea Lumplecker, Gundi Mayerhofer, Stefan Meyer, Michael Reindel, Dunia Sahir, Małgorzata Suś, Günther Vock & viele mehr

Mit Donna Haraway gesprochen sind wir „Humus, nicht Homo, nicht Anthropos; wir sind Kompost, nicht Posthuman.“ Die Compost Group der Klasse für Alle nimmt sich Kompost sowohl im organischen als auch im metaphorischen Sinne an. Kompostieren wird als Ritual des Sammelns, Erkennens und Umwandelns begriffen und zu einer Metapher für alle Lebensprozesse. Nährstoffkreisläufe zu sehen und zu erkennen und durch Kompostierungspraktiken wie Bewegen, Schreiben, (tiefes) Zuhören, Klangerzeugung und Pflege dem alltäglichen Abfall Bedeutung und Würde geben.

compost care 2023 (c) Andrea Lumplecker

Common Ground Group

Universität für angewandte Kunst Wien, Klasse für Alle

Projektleitung: Common Ground Core Group: John Paul Ayodo, Ingrid Garschall, Marieluisa Lenglachner, Johanna Preissler, Carina Riedl, Paul Röttger, Elisabeth Smejkal, Dominika Svarc,Barbara Ziegelböck

Ein großer Teppich entsteht in der gemeinsamen Arbeit vieler Menschen. Jede Person hinterlässt einen geflochtenen Zopf, der Teil des Teppichs wird, und damit eine Spur darin. Im Rahmen der miteinander verbrachten Zeit öffnet sich Raum für Austausch und Gespräche. Die handwerkliche Technik ist einfach und kann sofort angewandt werden. Aussortiertes und Weggeworfenes verwandelt sich in ein Objekt, das allen Platz bietet, um in Dialog zu treten, zuzuhören und voneinander zu lernen.

Common Ground (c) Barbara Ziegelböck

These Trees are Made for Walking

Universität für angewandte Kunst Wien, TransArts - Transdisziplinäre Kunst

Projectlead: Markus Hiesleitner

The windows smashed, the tyres slashed: this is how the two discarded cars were found on the grounds of the Nordwestbahnhof. In the context of the Climate Biennale, they form the basic structure for the group presentation of the TransArts class of the Angewandte. Automobility polarises and emotionalises like hardly anything else in the climate debate, which is also being fought out on the streets, in traffic, i.e. directly between cars. For the students, the car wrecks serve as a projection surface for thoughts about mobility, adaptability and mental flexibility in times of climate change. The students worked on site, developing new approaches and adapting existing ones. In a collective process, they engaged with the car wrecks, which they transformed into their exhibition display. With these tires are made for walking, the students question an „urban understanding of nature“ in a technologised and digitalised environment. Installative interventions transform the two car wrecks into carriers for new works and ideas. The nine positions are distributed in, on and around the cars. Weather, flora and fauna are explored, as are the acoustic and olfactory impressions of a city.

(c) Michael Robert Jimenez

Auto hinterlässt Blumenabdruck

(c) San Jang

San Jang

The installation questions the Eurocentric, petroleum-based concept of destination, by highlighting the symbiotic relationship between driving and culinary luxury. Originally issued to boost tyre sales, the Michelin Guide describes its three stars as "Une des meilleures cuisines, vaut le voyage" (Exceptional cuisine, worth a special journey). Now, tyres are considered a major source of microplastic in the oceans.


2 Holzpfähle vor Biennale Areal

(c) Michael Robert Jimenez

Michael Robert Jimenez

Train tracks made of wood are planted askew into the ground. Directed toward the sky that they will never reach, their stunted lengths contrast the concept of the limitless potential of growth: formed, processed wood juxtaposes its living counterpart, as that counterpart's growth confronts its shaped death. Train tracks, as a symbol of quick socioeconomic expansion and growth, find their finiteness against the slowly expanding and growing of a living tree.



Ameisen

Audioinstallation (c) Lea Liebl

Lea Liebl. Dead Girls Walking, Audioinstallation

In purely statistical terms, 2,944,523 of the estimated 20 quadrillion ants worldwide live on the site of the Northwest Station - at least until the planned construction project is realised. „Dead Girls Walking“ poses the question of which push or pull factors provide a sufficient incentive to (re)direct movement flows.


Barbie sitzt in Auto

(c) Frederike Nikotina Gordillo

Frederike Nikotina Gordillo

Shelly

In one hundred days, the body is gradually overtaken by nature, and it undergoes a metamorphosis into a new form of living entity.
The once inanimate object becomes infused with life by its surroundings, observing the process from a passive position.


Wunderbäume

(c) Mariia Mihidieieva

Marija Mihidiejewa

Like many other cities, Vienna is also affected by air pollution. One of the main causes of air pollution are cars. The installation „Wunder Wald“ forms a forest of scented trees. However, it is the various chemicals and fragrances contained in the trees that are released into the air and spread the scent.


Bild einer Kunstinstallation

(c) Kimiya Rastgou Moghadam

Kimiya Rastgou Moghadam. Momente der Verbindung

Imagine sitting under an ancient tree, feeling its profound existence, quite strong; a wave is going through the trunk. What does it tell you? In "Moments of Connection," I have shared encounters I had while immersed in nature. Each plant, each element seems to have a tale to tell. You can read the book, but the plants are absent. They exist only as a tactile imprint, an incomplete shadow. You may run your fingers over the pages in search of this elusive mark, but it may elude you. For the essence of these stories cannot be captured or contained; it can only be felt in the depths of one's being.


Auto mit Erde drin

(c) Robin Lütolf

Robin Lütolf

Mankind has probably not yet succeeded in getting the phenomenon of time under control. And yet it has invented a symbol for it in the form of the clock, which makes us believe that we have control over time in our everyday lives. „Leaf in Time“ deals with the danger of internalised patterns of behaviour and their impact on nature.



Titel: Mehrparteienvogelhaus (c) Simon Reitmann

Simon Reitmann

The „Mehrparteienvogelhaus“ presents a combination of art and nature. With several separate nesting sites and feeding areas, the sculpture provides a habitat for different bird species. The choice of entrance hole sizes allows for a specific attraction of those birds that feel comfortable in urban areas.


Titel: slow life, Sound-Installation (c) Schayan Kazemi

Schayan Kazemi

Noise is often defined as unwanted soundscape that can be stressful. People are increasingly aware of a permanent sensory overload and react more sensitively to noise. The installation „slow life“ explores the possibility of raising awareness of the creation and impact of noise on us and our environment.


Sleeping Dogs

Exhibition with graduates of the Department for Site Specific Art Klimabiennale Wien 2024

Curator: Marlies Pöschl


What if the proverbial dogs went on strike by not waking up from their sleep? The labour power of non-human animals is exploited in many ways in contemporary biocapitalism, mostly without it being understood as work. This concerns not only their actual productive power, but also the reproductive abilities of (female) animals: Animals become meat, milk becomes food. Non-human animals also often contribute to shaping the environment without this being perceived as labour. The cultural and material logistics established by humans have been producing and utilising animal life as a form of capital for centuries.

The works presented in this exhibition by graduates of the Department of Site-Specific Art (University of Applied Arts) are dedicated to this unequal division of labour between human and non-human animals. It introduces the motif of sleep as a subversive strategy. Sleep can appear in many different guises: Rest, hibernation, breeding phase. The works shown here thus pose the question of the extent to which animals and humans can resist these forms of exploitation by consciously taking breaks. However, they also address the fact that it may be too late to wake the dogs: that human trust in the regenerative processes of nature is disproportionate to the consequences of systematic destruction.

IMMANENCE: In Becoming, Installation, 2023 (c) Ivana Lazić

Ivana Lazić. IMMANENCE: In Becoming

Durational performance, Audio, Karlsplatz clay, natural wool, 2023, Courtesy by the artist

Ivana Lazić‘s immersive work invites visitors to literally be in becoming with the installation. The artist covers the floor with large blankets made from the wool of Pramenka sheep. She compares the migration processes of human and non-human animals. Lazić‘s work deals with transformations: the sheep‘s lifetime, which has gone into growing the wool, is transformed into warmth that visitors can feel when they wrap themselves in the blankets.

Myriad Tentacles Will be Needed (c) Ana Likar

Ana Likar. Myriad Tentacles Will be Needed (Again and Again)

Ana Likars Video-Installation nimmt das Shoppingcenter „City“, in Ljubljana zum Ausgangspunkt. Tier-Präparate, die der Sammlung des Slowenischen Geschichtsmuseums angehören, werden hier gelagert. In verlassenen Büroräumen warten die Tiere darauf, dass sie an einen anderen, besseren Ort transferiert werden. Ausgehend von dieser geheimnisvollen Stadt in der Stadt entwickelt Likar eine ebenso scharfsinnige wie poetische Reflexion über die Durchdringung von urbanen und tierischen Körpern mit kapitalistischen Logiken.

Andar pisando en cascarones arenosos (c) Raphael Reichl

Raphael Reichl. Andar pisando en cascarones arenosos (Walking on sandy egshells)

2-Kanal-Installation, 220 x 125 x 50 cm, 23 min (Loop), Stereo-Ton, 2022, Austria/Mexico

In his installation, Raphael Reichl portrays two conflicting dynamics in the Mexican harbour region „Puerto Escondido“. At the centre are hideaways, places of refuge and breeding sites that are being transformed or destroyed by global capitalism. Reichl shows labourers who build hideaways for tourists under precarious conditions. At the same time, a young woman creates small refuges for turtles with her bare hands: she digs sand nests in order to protect the turtle eggs.


Feldbrand 2021 (c) Claudia Lomoschitz

Ursula Gaisbauer in collaboration with Marie Janssen und

Anna Brock, David Fedders, Marie Filippovits, Lena Heinschink, Laura Josic, Tutku Kocabas, Flores Paul, Yevhenia Pavlova, Michelle Schäfer,

Anastasiia Verzun, Lin Wolf, Ida Zahradnik:
Erdzeitalter (Ages of the Earth)

The site-specific work Erdzeitalter recreates the emergence and death of species in the form of ceramics, which are created in collaboration with students of the Angewandte. In five open workshops, the ceramics are then fired in a kiln specially made for this purpose by the artist Marie Janssen. The work will continue to develop throughout the exhibition period. Erdzeitalter questions the trust in the regenerative powers of nature and counters this with artistic-ritual actions. This project takes place both outdoors and indoors.

Thomas Supper. O.T. (thougths on a position II)

Thomas Supper. O.T. (thougths on a position II)

Universität für angewandte Kunst Wien, Transmediale Kunst

Das Anformulieren einer Struktur, die zwischen Materialität und Immaterialität; Schwere und Leichtigkeit; Innen und Außen; hin und her schaltet. Ein leeres Feld, das sich durch das Betrachten in den Mittelpunkt stellt. Reduzierbarkeit, auf ihr Wesen konzentriert und ausgearbeitet.

Festivalareal Nordwestbahnhof
mit BiennalePass zugänglich
barrierefrei zugänglich

06.04. –
14.07.2024

Address:

Festivalareal Nordwestbahnhof
Nordwestbahnstraße 16
1200 Wien

Show on Google Maps arrow icon

Related Events